Dla facetów - o samochodach i ich serwisowaniu

e w pojazdach mechanicznych/samochodach głównie osobowych, ciężarowych, terenowych itp. umożliwiające zamykanie i otwieranie szyb w drzwiach bocznych bez konieczności użycia siły ludzkich rąk (tzn. ręczna regulacja wymagająca kręc

Dla facetów - o samochodach i ich serwisowaniu

Wikipedia o elektrycznym sterowaniu szybami

Elektryczne sterowanie szyb lub elektryczna regulacja szyb (z ang. power windows lub electric windows) - rozwiązanie techniczne stosowane w pojazdach mechanicznych/samochodach głównie osobowych, ciężarowych, terenowych itp. umożliwiające zamykanie i otwieranie szyb w drzwiach bocznych bez konieczności użycia siły ludzkich rąk (tzn. ręczna regulacja wymagająca kręcenia korby przymocowanej do obicia drzwi). Zamykanie/otwieranie szyb odbywa się na pomocą przycisków sterowania (góra/dół).

Zależnie od przepływu prądu roboczego szyba jest podnoszona lub opuszczana; silnik prądu stałego obraca się w obie strony. Każdy obrót silnika rejestrowany jest za pomocą czujnika Halla i przesyłany do urządzenia sterującego, które rozpoznaje aktualne położenie szyby na podstawie otrzymanych sygnałów.

Stosuje się element zabezpieczający przed przypadkowym przyciśnięciem (np. ręki lub szyi) między krawędzią szyby i ramą; działa on w trakcie podnoszenia szyby, rozpoznaje zwiększony opór (zwiększa się pobór prądu silnika), po czym zmienia na krótko kierunek prądu (szyba jest opuszczana).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektryczne_sterowanie_szyb


O układzie chłodzenia

Układ chłodzenia silnika spalinowego ? układ, którego zadaniem jest zapobieżenie wzrostu temperatury silnika ponad maksymalną (do 150 °C) oraz utrzymanie jej w optymalnym zakresie 90 °C do 100 °C. Prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia jest niezbędne dla osiągnięcia przez silnik odpowiednich warunków pracy. W razie braku chłodzenia następuje szybki wzrost temperatury zasadniczych elementów silnika, co skutkuje pogorszeniem smarowania (utrata własności smarnych oleju i jego spalanie), występowaniem przedwczesnych zapłonów (samozapłonów) mieszanki, wreszcie nadmiernym rozszerzeniem termicznym tłoka w cylindrze, co zwykle kończy się jego zatarciem. Zbyt niska temperatura pracy również nie jest wskazana - m. in. pogarszają się wówczas warunki odparowania paliwa, co zakłóca proces spalania i może powodować podwyższoną emisję szkodliwych substancji. Praca w niskiej temperaturze może także prowadzić do tzw. spłukiwania oleju z gładzi cylindrowych, co jest bardzo szkodliwe dla warunków smarowania.

Układy chłodzenia silników spalinowych generalnie można podzielić na dwa zasadnicze typy ? bezpośrednie i pośrednie. Układ chłodzenia nazywamy bezpośrednim, gdy do chłodzenia wykorzystywane jest powietrze bezpośrednio owiewające cylindry i głowicę silnika. Układ nazywamy pośrednim gdy ciepło odbierane jest za pomocą przepływającej przez kanały wewnątrz korpusu silnika cieczy chłodzącej. Wyjątkowo chłodzenie w układzie pośrednim zachodzić może przez odparowanie wody, którą trzeba wówczas bardzo często uzupełniać (tzw. układy otwarte, obecnie praktycznie nie stosowane).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_ch%C5%82odzenia_silnika_spalinowego


Czy warto odstawić samochód do mechanika?

Naprawa w warsztacie? Z pewnością jest to najpopularniejszy sposób na radzenie sobie z problemami technicznymi dotyczącymi naszych aut. Czy jednak zawsze możemy być pewni, że taka naprawa przebiegnie tak, jak powinna i nie pojawią się przy tym nieprzewidziane problemy? Oczywiście nie. Dlatego właśnie powinniśmy zawsze korzystać z renomowanych, sprawdzonych warsztatów, które zagwarantują nam, że wykonana przez nie praca będzie rzetelna oraz bezpieczna dla naszego samochodu. Jedynie takie miejsca mogą sprawić, że nasz samochód szybko powróci na drogę, więc czasem warto nawet zapłacić więcej za porządny serwis, niż sprawiać sobie dodatkowe problemy.



© 2019 http://akademiaplywania.waw.pl/